Zájmena “en” a “y”

zájmenné příslovce en nahrazuje

de + příslovečné určení místa

Je reviens de la banque. J’en reviens.
Vracím se z banky. Vracím se odtamtud.

en zastupuje abstraktní pojmy nebo neživotná podstatná jména uvozená předložkou de

předmět nepřímý s předložkou de

Les enfants ont besoin de nouveaux cartables. Ils en ont besoin.
Děti potřebují nové aktovky. Ony je potřebují.

Ale:

Je me souviens du prof de yoga. Je me souviens de lui.
Vzpomínám si na profesora jógy. Vzpomínám si na něj.

Jak již bylo řečeno, zájmeno en zastupuje pouze neživotná podstatná jména. Proto nahrazujeme životná podstatná jména uvozená předložkou de samostatnými přízvučnými zájmeny (moi, toi, lui, elle...).

en ve výrazech množství

en nahrazuje člen dělivý

Tu as bu du vin? Tu en as bu?
Tu n’as pas bu de vin? Tu n’en as pas bu?

O použití členu dělivého viz Dělivý člen

en nahrazuje podstatná jména uvozená výrazy množství

V těchto případech se ve větě znovu výraz množství opakuje. Množství může být ve větě definováno různými způsoby:

- příslovci

Tu as beaucoup/peu/trop d’argent? Tu en as beaucoup/peu/trop.

- podstatnými jmény (une bouteille, un litre, une livre, un kilo)

J’ai acheté une bouteille de pastis. J’en ai acheté une bouteille.

- číslovkami (un, deux...)

Tu as une voiture? Tu en as une?

- neurčitými zájmeny (plusieurs, quelques-un(e)s)

Tu as plusieurs chats? Tu en as plusieurs?
J´ai trouvé quelques livres. en ai trouvé quelques-uns.

zájmenné příslovce y nahrazuje neživotná podstatná jména po předložkách à, sur, sous, dans, en...

příslovečné určení místa

Je retourne à la piscine dimanche. J’y retourne dimanche.
Vracím se na plovárnu v neděli. Vracím se tam v neděli.

Nous sommes devant l´école.


Nous y sommes.
Jsme před školou. Jsme tam.

y nahrazuje neživotné podstatné jméno v předmětu nepřímém (à + podstatné jméno)

Elle pense souvent au stage de yoga. Elle y pense souvent.

Poznámka:
U životných podstatných jmen uvozených předložkou à užíváme zájmen předmětu nepřímého - viz Zájmena předmětu nepřímého

Je téléphone à Michel. Je lui téléphone.

Některá slovesa však v těchto případech užívají samostatných přízvučných zájmen:

Il pense à ses clients. Il pense à eux.

Sloveso + à
Podstatná jména životná (osoby) Podstatná jména neživotná (věci)
me à moi y
te à toi
lui à lui/elle
nous à nous
vous à vous
leur à eux/elles
např. např. např.
demander penser aller
dire rêver habiter
écrire faire attention partir
expliquer s’intéresser faire attention
montrer s’habituer penser

Sloveso + de
Osoby Věci
de moi en
de toi
de lui/d’elle
de nous
de vous
d’eux/d’elles
např. např.
parler (re)venir
se souvenir rentrer
parler
se souvenir
Gramatika
Přehled gramatických pojmů
Otázka
Zápor
Rod podstatných jmen
Množné číslo
Člen
Přivlastňovací zájmena nesamostatná
Ukazovací zájmena nesamostatná
Zájmeno tázací nesamostatné “quel”
Shoda přídavných jmen
Postavení přídavných jmen ve větě
Zájmena v podmětu
Zájmena v předmětu
Osobní zájmena samostatná přízvučná
Pomocná slovesa
Slovesa I. třídy
Slovesa II. třídy
Slovesa končící na “-re”
Nepravidelná slovesa
Rozkazovací způsob sloves I. třídy
Rozkazovací způsob sloves končících na “-ir” a “-re”
Tvoření složeného minulého času
Použití pomocných sloves
Tvoření příčestí minulého
Blízká budoucnost
Blízká minulost
Přehled gramatických pojmů
Přídavná jména
Příslovce
Podstatná jména
Tvoření příslovcí
Příslovce prostá
Časové výrazy
Zájmeno “tout”
Zájmena “tout, tous”
Zdůrazňovací větné konstrukce
Zájmena předmětu nepřímého
Zájmena “en” a “y”
Zájmena vztažná
Rozšířená tázací zájmena samostatná
Shoda příčestí minulého
Slovesa zvratná
Imperfektum
Podmiňovací způsob
Budoucí čas
Konjunktiv
Časování pomocných sloves
Přehled časování sloves
Gramatika - Facettes plus
Otázky
Zápor
Zdůrazňovací větné konstrukce “c’est... qui”, “c’est... que”
Rod podstatných jmen
Množné číslo
Členy
Přivlastňovací zájmena nesamostatná
Ukazovací zájmena nesamostatná
Tázací zájmeno nesamostatné “quel” (jaký, který)
Neurčitá zájmena
Shoda přídavných jmen
Postavení přídavných jmen ve větě
Stupňování přídavných jmen
Stupňování příslovcí
Podstatná jména - porovnávání
Tvoření příslovcí
Nepravidelná příslovce
Postavení příslovcí ve větě
Časové údaje
Zájmena
Zájmena podmětná
Zájmena osobní samostatná přízvučná
Zájmena předmětu přímého
Zájmena předmětu nepřímého
Zájmena “en” a “y”
Pořadí dvou zájmen ve větě
Zájmena vztažná
Rozšířená tázací zájmena samostatná
Zájmena ukazovací samostatná
Zájmena přivlastňovací samostatná
Zájmena neurčitá
Pomocná slovesa “avoir” a “être”
Slovesa I. třídy (končící na “-er”)
Slovesa II. třídy (končící na “-ir”)
Slovesa končící na “-re”. Vzor: “vendre”
Slovesa zvratná
Rozkazovací způsob sloves I. třídy zakončených na “-er”
Rozkazovací způsob zvratných sloves
Rozkazovací způsob ostatních sloves
Postavení zájmen v rozkazovacím způsobu
Tvoření složeného minulého času (passé composé)
Použití pomocných sloves “avoir” a “être”
Zvratná slovesa
Tvoření příčestí minulého (participe passé)
Shoda příčestí minulého v “passé composé”
Tvoření
Použití
Tvoření
Použití
Tvary
Použití
Blízká minulost (passé récent)
Blízká budoucnost (futur proche)
Tvoření
Použití podmiňovacího způsobu přítomného
Použití budoucího času
Tvoření
Použití
Tvary
Použití
Fráze a slovesa spojená s konjunktivem (subjonctif)
Konjunktiv po spojkách
Infinitiv nebo konjunktiv (subjonctif)
Tvoření
Použití
Přechodník (gérondif)
Tvoření
Použití
Nahrazování trpného rodu
Tvoření
Změny v nepřímé řeči
Tvoření
Změny v nepřímé otázce
Časování pomocných sloves
Přehled časování sloves