Budoucí čas (el futuro)
Koncovky futura jsou u všech sloves stejné. Jsou připojovány k infinitivu.
| cambiar | ser | vivir | |
| (yo) | cambiaré | seré | viviré | 
| (tú) | cambiarás | serás | vivirás | 
| (él/ella/usted) | cambiará | será | vivirá | 
| (nosotros/-as) | cambiaremos | seremos | viviremos | 
| (vosotros/-as) | cambiaréis | seréis | viviréis | 
| (ellos/-as/ustedes) | cambiarán | serán | vivirán | 
Copyright LANGMaster 2007-2012
  
  
    Gramatika
  
  
    Španělstina Mirada
  
  
    Pravidla španělské výslovnosti
  
  
    Výslovnost
  
  
    Přízvuk
  
  
    Dvojhlásky
  
  
    Abeceda
  
  
    Lekce 1
  
  
    Osobní zájmena (kdo?)
  
  
    Sloveso “ser” (být)
  
  
    Sloveso “llamarse” (jmenovat se)
  
  
    Rod podstatných jmen
  
  
    Člen určitý (jednotné číslo)
  
  
    Předložka “a” ve spojení s “el”
  
  
    Přídavná jména označující národnost
  
  
    Sloveso “tener” (mít/vlastnit)
  
  
    Zápor
  
  
    Tázací výrazy “¿cómo?”, “¿de dónde?”, “¿qué?”
  
  
    Lekce 2
  
  
    Člen neurčitý (jednotné číslo)
  
  
    Povolání
  
  
    Přítomný čas pravidelných sloves zakončených na “-ar”
  
  
    Sloveso “hacer” (dělat/činit)
  
  
    Sloveso “estar” (být/nacházet se)
  
  
    Přítomný čas pravidelných sloves zakončených na “-ir”
  
  
    Tázací výrazy “¿dónde?”, “¿cuántos?”, “¿qué?”
  
  
    Lekce 3
  
  
    Člen určitý a neurčitý (jednotné a množné číslo)
  
  
    Tvoření množného čísla podstatných jmen
  
  
    Sloveso “ir” (jít, jet, cestovat, pohybovat se)
  
  
    “Ir a” + sloveso k vyjádření záměrů/plánů
  
  
    Sloveso “Hay” (existuje, nachází se, je/jsou)
  
  
    “Uno/una” jako zájmena
  
  
    Přítomný čas pravidelných sloves zakončených na “-er”
  
  
    Sloveso “Querer” (chtít)
  
  
    Použití “otro/-a”
  
  
    Lekce 4
  
  
    Zájmena zastupující nepřímý předmět (3. pád; komu?)
  
  
    Užití přízvučných a nepřízvučných zájmen
  
  
    “Gusta/gustan”
  
  
    Zesílení a popření “gusta/gustan”
  
  
    Sloveso “preferir” (dávat přednost)
  
  
    Souhlas nebo popření
  
  
    Časové údaje
  
  
    Tázací výrazy “¿a qué hora?”, “¿cuándo?”
  
  
    Lekce 5
  
  
    Užití “estar” (být/nacházet se)
  
  
    Přídavná jména
  
  
    Postavení přídavných jmen
  
  
    “Ser” + přídavné jméno
  
  
    “Muy” (velmi) - “mucho” (hodně)
  
  
    Užití “hay” a “está/están”
  
  
    Sloveso “Seguir” (následovat, řídit se, pokračovat)
  
  
    Řadové číslovky
  
  
    Předložka “de” ve spojení s “el”
  
  
    Lekce 6
  
  
    Zájmena zastupující přímý předmět (4. pád; koho nebo co?) “lo, los, la, las”
  
  
    Zájmena zastupující přímý a nepřímý předmět
  
  
    Sloveso “poner” (umístit, postavit, položit, dát)
  
  
    Udávání množství
  
  
    Ukazovací zájmena
  
  
    Sloveso “poder” (umět)
  
  
    Tázací zájmena “¿quién?”, “¿cuánto/-a/os/-as?”
  
  
    Lekce 7
  
  
    Denní doba
  
  
    Přehled časování sloves
  
  
    Zvratná slovesa
  
  
    Sloveso “salir” (odejít/jít ven)
  
  
    Časové údaje s “todo/todos”
  
  
    Dny v týdnu
  
  
    Datum
  
  
    Lekce 8
  
  
    Vyjádření plánů a záměrů
  
  
    Použití “ya” (už) a “todavía no” (ještě ne)
  
  
    Slovesa “quedar” (domluvit se/sejít se) a “quedarse” (zůstat)
  
  
    Přízvučná zájmena ve spojení s předložkami
  
  
    “¿Por qué?”,“porque” a “es que”
  
  
    Lekce 9
  
  
    Minulý čas, vid dokonavý pravidelných sloves (el pretérito indefinido)
  
  
    Užití Indefinida - minulého času prostého
  
  
    Indefinido sloves “ser” a “ir”
  
  
    Indefinido nepravidelných sloves
  
  
    Indefinido některých sloves zakončených na “-ir”
  
  
    Lekce 10
  
  
    Srovnávání a stupňování přídavných jmen
  
  
    Slovesa skupiny c -- zc
  
  
    Přímý předmět ve 4. pádě
  
  
    Zvláštnosti pravopisu některých sloves v indefinidu
  
  
    Lekce 11
  
  
    Podmiňovací způsob (el condicional)
  
  
    Nepravidelné tvary podmiňovacího způsobu
  
  
    Užití podmiňovacího způsobu
  
  
    Srovnávání a stupňování pomocí příslovce “mucho”
  
  
    Užití zvratného zájmena “se”
  
  
    Tázací zájmeno “¿cuál?” (What?)
  
  
    Lekce 12
  
  
    Přivlastňovací zájmena
  
  
    Gerundium
  
  
    “Estar” + gerundium (průběhový tvar)
  
  
    Užití slovesa “creer que”
  
  
    Lekce 13
  
  
    Tvary 2. stupně přídavných jmen “grande” a “pequeno”
  
  
    Užití “ser” a “estar”
  
  
    Lekce 14
  
  
    Minulý čas průběhový (el pretérito imperfecto)
  
  
    Užití imperfekta
  
  
    Nepravidelné slovesné tvary imperfekta
  
  
    Užití imperfekta a indefinida
  
  
    Tvary 2. stupně přídavných jmen “bueno” a “malo”
  
  
    Lekce 15
  
  
    Rozkazovací způsob (el imperativo)
  
  
    Rozkazovací způsob nepravidelných sloves
  
  
    Rozkazovací způsob a zájmena
  
  
    Užití rozkazovacího způsobu
  
  
    Lekce 16
  
  
    Předpřítomný čas (el pretérito perfecto)
  
  
    Nepravidelná příčestí
  
  
    Užití perfekta
  
  
    Přízvučná přivlastňovací zájmena
  
  
    Lekce 17
  
  
    Užití časů
  
  
    Udávání času pomocí “hace”, “desde” a “desde hace”
  
  
    Lekce 18
  
  
    Budoucí čas (el futuro)
  
  
    Nepravidelné tvary budoucího času
  
  
    Užití budoucího času
  
  
    Tvary důležitých nepravidelných sloves
  
  
    Seznam gramatických výrazů
  
  
    Seznam zemí a národností
  
  
    Španělstina Bien Mirado
  
  
    Lekce 1
  
  
    Oslovení ve Španělsku a v Latinské Americe
  
  
    Osobní zájmeno “vos” a příslušný tvar slovesa
  
  
    Udávání místa pomocí “estar en” a “estar al/a la”
  
  
    Udávání času v přítomnosti pomocí “desde”, “desde hace” a “hace ... que ...”
  
  
    Slovesné opisné vazby (perífrasis verbales)
  
  
    Užití sloves “llevar/traer” a “ir/venir”
  
  
    Tázací zájmena “¿qué?” a “¿cuál/cuáles”?
  
  
    Zdrobněliny (el diminutivo)
  
  
    Lekce 2
  
  
    Užití minulých časů (1)
  
  
    Udávání místa a směru předložkami
  
  
    Lekce 3
  
  
    Užití minulých časů (2)
  
  
    Indikativ (indicativo) a subjunktiv (subjuntivo)
  
  
    Subjunktiv přítomného času pravidelných sloves
  
  
    Subjunktiv přítomného času některých nepravidelných sloves
  
  
    Subjunktiv přítomného času slovesa “ir”
  
  
    Užití subjunktivu po výrazech mínění a zalíbení
  
  
    Užití subjunktivu v přáních
  
  
    Lekce 4
  
  
    Subjunktiv přítomného času sloves “ser”, “estar”, “haber”
  
  
    Subjunktiv přítomného času sloves se změnami kmenových samohlásek “o--ue / e--ie / e--i”
  
  
    Subjunktiv přítomného času sloves “ofrecer”, “conocer” a “conducir”
  
  
    Užití subjunktivu k vyjádření nutnosti a mínění
  
  
    Užití subjunktivu po slovesech vyjadřujících přání, chtění, žádost
  
  
    Neutrální člen “lo”
  
  
    Lekce 5
  
  
    Užití “ser” a “estar” při popisu a posuzování pokrmů a potravin
  
  
    Superlativ absolutní (el superlativo absoluto)
  
  
    Zájmena předmětu přímého (akuzativ; kdo, co?) a nepřímého (dativ; komu?) v jedné větě zároveň
  
  
    Zájmena s imperativem a infinitivem
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu po “creer que” a “pensar que”
  
  
    Různé předložky s významem “na”
  
  
    Lekce 6
  
  
    Užití infinitivu při zkracování vedlejších vět časových
  
  
    Slovesné opisy (perífrasis verbales)
  
  
    Užití imperfekta a perfekta/indefinida
  
  
    Lekce 7
  
  
    Nepřímé opakování otázky nebo výzvy
  
  
    Porovnávání podstatných jmen
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu po “querer”, “buscar”, “conocer”
  
  
    Užití “alguien” a “nadie”
  
  
    Význam a užití “mismo/-os/-a/-as”
  
  
    Vztažná zájmena
  
  
    Různé možnosti použití slovesa “saber” (vědět, znát)
  
  
    Lekce 8
  
  
    Užití tvaru subjunktivu po “esperar”
  
  
    Užití tvaru subjunktivu po “ojalá”
  
  
    Užití tvaru subjunktivu v situacích, kdy je rozhodnutí přenecháno druhému
  
  
    Užití tvaru subjunktivu po “cuando”
  
  
    Lekce 9
  
  
    Složený budoucí čas (el futuro perfecto)
  
  
    Užití budoucích časů pro vyjádření domněnky
  
  
    Subjunktiv perfekta (el perfecto de subjuntivo)
  
  
    Užití subjunktivu předpřítomného času (pretérito perfecto de subjuntivo)
  
  
    Subjunktiv po výrazech údivu
  
  
    Další možnosti vyjádření domněnky
  
  
    Lekce 10
  
  
    Plusquamperfektum (el pretérito pluscuamperfecto)
  
  
    Užití plusquamperfekta
  
  
    Různé možnosti překladu sloves “ponerse”, “volverse”, “ser”
  
  
    Subjunktiv po vyjádření pocitů
  
  
    Lekce 11
  
  
    Slovesné opisy (perífrasis verbales)
  
  
    Použití indikativu a subjunktivu po “aunque” v přítomném čase
  
  
    Reálné věty podmínkové
  
  
    Různé možnosti, jak dávat rady
  
  
    Subjunktiv po slovesech pochybnosti
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu po výrazech pravděpodobnosti
  
  
    Rozdílné možnosti překladu slovesa “must/have to”
  
  
    Užití “ser” a “estar”
  
  
    Lekce 12
  
  
    Užití “para” a “para que”
  
  
    Výrazy pro udávání důvodů
  
  
    Subjunktiv imperfekta
  
  
    Subjunktiv imperfekta nepravidelných sloves
  
  
    Užití subjunktivu imperfekta v podmínkových větách uskutečnitelných
  
  
    Užití předložek “por” a “para”
  
  
    Lekce 13
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu po “hasta que” a ostatních časových spojkách
  
  
    Podmiňovací způsob složený (el condicional perfecto)
  
  
    Užití podmiňovacího způsobu složeného
  
  
    Slovesné opisy (perífrasis verbales)
  
  
    Časový sled ve vedlejších větách se subjunktivem
  
  
    Přímá a nepřímá řeč (1)
  
  
    Lekce 14
  
  
    Přímá a nepřímá řeč (2)
  
  
    Časová souslednost u subjunktivu
  
  
    Užití subjunktivu
  
  
    Tvary důležitých nepravidelných sloves
  
  
    Seznam gramatických výrazů
  
  
    Španělstina Visto Bueno
  
  
    Lekce 1
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu se slovesy a výrazy vyjadřujícími názor a pravděpodobnost
  
  
    Vztažná zájmena “que” a “quien”
  
  
    Užití subjunktivu po vyjádření pocitů a libosti
  
  
    Časová posloupnost u subjunktivu
  
  
    Lekce 2
  
  
    Vyjádření domněnky a pravděpodobnosti
  
  
    Užití imperfekta pro vyjádření zvyklostí v minulosti
  
  
    Udávání množství
  
  
    Udílení rad
  
  
    Reálná věta podmínková
  
  
    Subjunktiv po výrazech a slovesech ovlivňování
  
  
    Užití “para que”
  
  
    Lekce 3
  
  
    Užití subjunktivu po vyjádření nutnosti
  
  
    Imperfektum subjunktivu
  
  
    Imperfektum subjunktivu nepravidelných sloves
  
  
    Užití imperfekta subjunktivu v potenciální větě podmínkové v přítomnosti
  
  
    Plusquamperfektum subjunktivu
  
  
    Užití plusquamperfekta subjunktivu v nereálné větě podmínkové v minulosti
  
  
    Alternativa pro vyjádření neuskutečnitelných přání
  
  
    Lekce 4
  
  
    Užití subjunktivu po “cuando”
  
  
    Užití indikativu a subjunktivu po “antes de que, hasta que” a dalších časových spojkách
  
  
    Vztažné zájmeno “que”
  
  
    Lekce 5
  
  
    Srovnávání přídavných jmen
  
  
    Spojky vyjadřující protiklad
  
  
    Slovesné opisy s infinitivem
  
  
    Hodnocení zkušeností a událostí
  
  
    Lekce 6
  
  
    Užití imperfekta a indefinida
  
  
    Vyjádření důvodů a následků
  
  
    Lekce 7
  
  
    Trpný rod
  
  
    Lekce 8
  
  
    Rozdíly v gramatice mezi Španělskem a Latinskou Amerikou
  
  
    Subjunktiv
  
  
    Tvary důležitých nepravidelných sloves